DEN PRAKTISKE ETIKKEN




     En filosofisk skole stiftet i sosial
     isolasjon på St. Hanshaugen i 2019 og
     2020.



     En livsførselsfilosofi 
 


     Inspirert midt oppe i en tenkepause av
     beskrivelsen av de Greske Skeptikerne
     i Agnes Ravatns bok "Stoisk uro"



     
     1. Hva består verden av?

        Svar:

        Ideer og argumenter -
        men også strukturer og 
        relasjoner, pluss behov
        og egenskaper og prosesser
        man går igjennom.

     2. Hva er den umiddelbare konsekvensen av at
        verden utgjøres først og fremst av disse
        fenomenene?

        Svar:

        Vi forsøker å underlegge oss verden og dyrene
        og plantene og alt i den med ideer og argumenter
        og alt annet nevnt i punkt nummer en.

     3. Hvorfor vil vi underlegge oss verden?

        Svar:

        Æresfølelsen.

     4. Hvilken fremgangsmåte bruker æresfølelsen?

        Svar:

        De angriper oss med årsaker og definisjoner.

     5. Hvordan fungerer det i praksis?

        Svar:
  
        Lyst og ulyst.

     6. På hvilken måte støtter lyst og ulyst opp
        årsaker og definisjoner?

        Svar:

        Gi ulystfølelse ved å få andre til å føle at det de er,
        har en ugyldiggjørende årsak.

     
     7. Hva resulterer dette i?

        
        Svar:

        
        Konflikter.


     8. Hvordan kan vi få slutt på disse konfliktene?


        Svar:


        Ved å følge eksemplet til Den Praktiske Etikken.


     9. Hva medfører og rommer denne etikken?

 
        Svar:


        At vi erkjenner skyld over å tro på ideer og argumenter,
        og over å underlegge oss verden med dem, istedetfor å
        forlange at andre forholder seg til oss gjennom våre
        egne ideer og argumenter.


        DEN PRAKTISKE ETIKKENS TAVLE



      Du skal ikke måtte bestemme, du skal ikke måtte ha rett,
      du skal ikke måtte være best, du skal ikke måtte vite best,
      du skal ikke måtte bevise noe, du skal ikke måtte benekte,
      du skal ikke måtte reagere, du skal ikke måtte rettferdiggjøre,
      du skal ikke måtte overbevise, du skal ikke måtte forandre -
      men ta skylden innover deg selv.



      Vi, de Praktiske, skyr ideer for å underlegge oss verden med,
      vi skyr argumenter for å unngå at vi aksepterer ting som først
      fremstår som unaturlig og underlegent for vår frie vilje, at vi
      ikke føler at vi er overlegne fordi vi har rett men at vi føler
      skyld fordi vi føler at vi er overlegne fordi vi vil ha rett,
      og at vi klarer tilslutt å forstå at vår innbitte motstand mot
      den andre kansje bare kommer fra noe ugyldig dypt inne i oss selv
      ett sted og handle deretter, og tilslutt skyr vi de Upraktiske,
      som opplever seg selv som uverdig overfor den de selv ser som 
      uverdig.
      


      Vi begynner som individer midt oppe i en individuell erkjennelses
      prosess.
      Så begynner vi midt oppe i en familie.
      Så begynner vi midt oppe i ett sosialt miljø (Bygd, bydel, skole,
      nabolag, organisasjonsliv).
      Så begynner vi midt oppe i en kultur og i en tidsalder.
      Så begynner vi midt oppe i kampen mellom ulike religioner, ideologier,
      filosofiske systemer, livssyn og etiske bud.
      Så begynner vi midt oppe i nasjonal og internasjonal politikk.
      Så begynner vi midt oppe i krigene.
      Så begynner vi midt oppe i livsutviklingen vår i de ulike livsfasene
      (Spebarn, barn, ung, voksen, middelaldrende, eldre).
      

      Dette er det materielle og åndelige grunnlaget for det verden er,
      ideene og argumentene. Vi, de Praktiske, representerer "Lomme-kunnskapen".
      

      For historien er en sann illusjon oppstått ut av at verden er fysisk og
      dermed oppstår de materielle forhold, sånn at verdens og historiens
      innsikter ikke kommer frem i sitt rette lys, som det de er, men alt
      forfalskes.
      
            
      Hvorfor blir en subjektiv og ikke almenn oppfatning til en objektiv og
      almenn oppfatning?

      Ved en sides handling mot en annen og ved en sides sosiale status
      overfor en annen:
      det fysiske gjør noe til noe "Åndelig og ideologisk".






     
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      




     1. Ideer og argumenter er negative,
     2. Fordi de fører til konflikter,
     3. Fordi vi vil underlegge oss verden
        med dem,
     4. Ut av æresfølelse,
     5. Som vil ydmyke andre,
     6. Enten som empat eller som narsissist,
     7. Og forvrenge hvem som er hva, og
        hvorfor,
     8. Og frata andre lystfølelsen ved seg selv,
        og gi dem ulystfølelse ved seg selv, ved
        å oppdikte en årsak til det de er,
     9. Og slik få og ha innsigelses og bestemm-
        elsesrett over deres liv,
     10. For tilsist å frigjøre seg fra disse
         konfliktene ved å følge eksemplet til
         Den Praktiske Etikken.
     11. Og det gjør alle ved å erkjenne skyld
         over å tro på ideer og argumenter,
         istedetfor å gi andre skyld med å
         kreve at de forholder seg til dine
         ideer og argumenter.
  









     1. Ideer og argumenter er negative,
     2. Strukturer og relasjoner også,
     3. Fordi de fører til konflikter,
     4. Eller til underkastelse,
     5. Fordi vi vil underlegge oss verden
        med dem,
     6. Ut av æresfølelse,
     7. Pluss maktfølelse og overlegenhets-
        følelse,
     8. Som vil ydmyke andre,
     9. Og de liberale og konservative
        Upraktiske ser det som en bekreftelse
        på at de har rett når de klarer å
        ydmyke andre, og de ser det som en
        bekreftelse på at de tar feil når de
        ikke klarer å ydmyke andre,
     10. Fordi vi blir avhengig av og opphengt
         i en ting, som bare vi kan ha rett i,
         og som må gjøres på den måten,
     11. Enten som empat eller som narsissist,
     12. Eller som infantil-kul eller voksen
         for å slippe stempelet,
     13. Og forvrenge hvem som er hva, og hvorfor,
     14. Og gjennom årsaker frata andre lystfølelsen
         ved seg selv, og gi dem ulystfølelse ved seg
         selv, ved å oppdikte en årsak til det de er,
     15. Og slik få en innsigelses og bestemmelses
         rett over livet deres,
     16. Og slik bidra til å underlegge seg verden og
         alt i den,
     17. Fordi du ikke klarer å føle eller takle lyst-
         følelse ved det andre er,
     18. Men bare ved ideene og argumentene som de
         forsvarer seg med,
     19. Fordi den Upraktiske ikke frykter og hater
         ordene - for de er velkjente og trygge,
     20. For tilsist å frigjøre seg fra disse konfliktene
         ved å følge eksempelet til Den Praktiske Etikken.
     21. Og det gjør alle ved å erkjenne skyld over å tro
         på ideer og argumenter og forsvare strukturer og
         relasjoner med dem for å underlegge seg verden med
         dem, istedetfor å gi andre skyld ved å kreve av de
         at de forholder seg til dine ideer og argumenter.
     22. For å gjennom det være god enten som etablert eller
         som opprører,
     23. Eller være ond enten som etablert eller som opprører,
     24. Og de kjemper om slå fast både forskjellige sannheter
         og den felles sannheten fra den samme virkeligheten,
         som etablert eller som opprører.